زندگینامه برادران محمدی مؤسسین دیجی کالا

تا به حال این موضوع برای شما پیش آمده است که به دنبال کالای خاصی در اینترنت باشید و با سرچ آن، در همان ابتدا با دیجی کالا روبه‌رو شوید؟ قطعا همه ما این اتفاق را در دفعات زیادی تجربه کردیم و با دیجی کالا به خوبی آشنایی داریم. درواقع دیجی کالا یکی از بهترین سایت‌های فروش انواع کالای فیزیکی و مجازی است که شما می‌توانید هر محصولی را در آن پیدا نمایید.در حال حاضر سوالی که پیش خواهد آمد این است چه شخص یا اشخاصی این سرویس بزرگ فروش اینترنتی را راه اندازی کردند و تا این مرحله از موفقیت پیش رفتند؟

زندگی نامه برادران محمدی

برادران محمدی (حمید محمدی و سعید محمدی) بنیان گذاران یکی از بزرگترین و معروف‌ترین کسب و کارهای اینترنتی به نام دیجی کالا هستند که در حال حاضر تعداد زیادی از افراد از این سیستم استفاده نموده و خریدهای خود را از این سایت انجام می‌دهند. این دو نفر که از کارآفرینان بزرگ محسوب می‌شوند، در تهران به دنیا آمده و بزرگ شدند. در ادامه با جزئیات بیشتری از زندگی نامه برادران محمدی آشنا خواهید شد.

دوران کودکی و تحصیلات برادران محمدی

برادران محمدی در سال ۱۳۵۸ در محله ابوذر تهران به دنیا آمدند. این برادران دوقلو در خانواده‌ای پرجمعیت با ۱۱ فرزند بزرگ شدند. آن‌ها دوران ابتدایی خود را در همان محله‌ای که به دنیا آمدند یعنی ابوذر گذراندند. پس از آن حمید محمدی برای دوران راهنمایی و دبیرستان به مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی شهرری رفت و سعید محمدی این دوران را در مدرسه نمونه ‌دولتی ابن ‌سینا در میدان قزوین گذراند. در آخر برادران محمدی دیپلم ریاضی خود را از دوران متوسطه دریافت نمودند.

در دروان کودکی این دو برادر همواره در حال یادگیری مهارت‌ها مختلف بودند و کارهای مختلفی را تجربه کردند. یکی از این فعالیت‌ها کار در نانوایی پدرشان بود که سعید در رابطه با این موضوع اینگونه می‌گوید: “کمتر از برادرهای بزرگ‌‌تر در مغازه مشغول بودیم؛ کمی که بزرگ‌‌تر شدیم پشت دخل نانوایی می‌‌ایستادیم. در دوره نوجوانی معمولا کارهای ساده انجام می‌‌دادیم و بیشتر تابستان‌ها سرگرم کارهای خودمان بودیم، درخانه پدری زیر زمین داشتیم و معمولا صبح تا شب آن جا بودیم؛ نجاری می‌‌کردیم، با خمیر و کاغذ ماکت درست می‌‌کردیم.”

حمید نیز در رابطه با فعالیت‌های قبل از دیجی کالا اینگونه می‌گوید.: “ما قبل از ورود به دانشگاه، پس از کنکور کار را شروع کردیم؛ هر دو در بخش طراحی یک شرکت قطعه ‌سازی موتورسیکلت مشغول شده بودیم و یک سال آن جا بودیم؛ در دوره دبیرستان به موضوعاتی مثل اتوکد و ۳D studio خیلی مسلط شده بودیم. به همین خاطر به محض این که وارد قطعه سازی شدیم، کار جدی انجام دادیم، بعدها به طراحی کفش رو آوردیم، برادر بزرگترمان کارخانه کوچک تولید کفش راه‌ اندازی کرده‌ بود و ما هم آن جا کفش طراحی می‌‌کردیم. تقریبا از همان سال‌ اولی که دانشگاه رفتیم دیگه هزینه‌‌های زندگی و تحصیل را خودمان می دادیم؛ یادم هست درآوردن پول شهریه خیلی سخت بود!”

در نهایت حمید محمدی لیسانس خود را از  دانشگاه خواجه نصیر و در رشته مهندسی صنایع و فوق لیسانس خود را از دانشگاه علم و صنعت در رشته ام.بی.ای (MBA) دریافت نمود. در کنار او سعید نیز لیسانس مکانیک و فوق لیسانس ام.بی.ای (MBA) را از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی دریافت کرد.

برادران محمدی و ایده دیجی کالا

ایده دیجی کالا پس از یک شکست بزرگ در زندگی این برادران به وجود آمد. آن‌ها که در سال ۱۳۸۴ قصد خرید یک دوربین دیجیتال را داشتند تا بتوانند به کار عکاسی بپردازند، دوربین مدنظر خود را از مغازه‌ای در جمهوری خرداری نمودند و به محض اینکه آن را در منزل باز کردند، متوجه این موضوع شدند که کلاه بزرگی سرشان رفته و برخی از قطعت دروبین را عوض کردند.

این بود که این جرقه در ذهن آن‎ها خورد که سایتی ایجاد کنند که به فروش محصولات دیجیتالی به شکلی کاملا تخصصی بپردازد و از این دست مشکلات جلوگیری کند. برادران محمدی کار خود را با کمک چند نفر از اطرافیان خود (مجموعه ۷ نفر) آغاز کردند و تصمیم داشتند در این مسیر موضوعات مختلفی را بیاموزند.

جالب است بدانید که در حال حاضر سایت دیجی کالا رتبه سوم را در الکسا و میان پربازدیدترین وب سایت‌ها ایرانی دارد.

موفقیت‌ها و قسمت‌های مختلف دیجی کالا

پس از آغاز این کار آن‌ها توانستند به زودی پیشرفت زیادی را داشته باشند. در ابتدا و در سال ۱۳۸۵ آن‌ها تمرکز خود را روی محصولات حوزه دیجیتال مانند موبایل، لپ تاپ، دوربین و … گذاشتند و تلاش کردند تا با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت نمایند. آن‌ها در سال ۱۳۸۶ ارسال رایگان در تهران را نیز فعال کرده و نهایتا در سال ۱۳۸۸ رشد سالیانه ۲۰ درصدی را تجربه کرده بودند.

در سال ۱۳۹۱ آن‌ها تخفیفات ویژه‌ای را برای کالاهای خود در نظر گرفته و دیجی بن را راه اندازی کردند. علاوه بر آن در سال ۱۳۹۲ بخش‌های کاربردی دیگری نیز به این سایت اضافه شد که به عنوان نموده می‌توان به ۷ روز ضمانت بازگشت کالا، اشاره نمود.

در سال ۱۳۹۳ یک تغییر بسیار بزرگ در این سایت اتفاق افتاد و برادران محمدی با اعتماد به نفس بی‌نظیری که دارند، تصمیم گرفتند علاوه بر کالاهای دیجیتال، به عرضه سایر محصولات نیز بپردازند.

محمدی دراین‌باره می‌گوید: “اصلا تصمیم راحتی نبود. پس از ۷ سال تلاش و فعالیت در زمینه دیجیتال، به‌عنوان یک فروشگاه دیجیتالی جا افتاده بودیم و مورد انتقادهای خیلی سختی قرار گرفتیم. یادم می‌آید که چندین شب خوابمان نبرد. در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌هایی که دریافت می‌کردیم اکثر مشتری‌ها عصبانی بودند. زمان زیادی را به تعیین استراتژی پرداختیم تا مطمئن شدیم این تصمیم یک تصمیم احساسی نبوده است. ما درنتیجه به تصمیم خود ایمان پیدا کردیم اما بازخورد جامعه برایمان خیلی عجیب بود. نگران بودیم و فکر می‌کردیم که امکان دارد بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست بدهیم.”

پس از آن و در سال ۱۳۹۳ مراکز توزیع خود در سایر شهرستان‌ها را نیز گسترده‌تر کرده و با این کار بر سرعت ارسال سفارشات اضافه نمودند. در حال حاضر این سایت بزرگ با ۱۰۰۰۰۰ فروشنده همکاری کرده و رضایت ۹۶ درصدی را از کاربران خود دریافت نموده است.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما ممنونیم. اگر درباره ی این مقاله نظر و یا سوال خاصی دارید، لطفا در بخش نظرات برایمان بنویسید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *